Heddaprisen 2005

Beste regi

skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom

*valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer

*hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning)

*stilmessig nyskaping.

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Sebastian Hartmann

    "Årets vinner er en ung, moderne og utfordrende regissør  som i den nominerte oppsetningen dristig tar i bruk alle teatrets klassiske virkemidler - pluss en god del til - for å nå målet: Å gi publikum en total, intens og dyptloddende opplevelse av dramatikerens tekst.

    Som så mange av dagens yngre regissører, kan årets prisvinner oppleves som kontroversiell. Scenespråket er dristig og ekspressivt,  regigrepet sprudler av innfall, oppfinnsomhet og fantasi - til og med burleske slapstick-innslag integrerer prisvinneren i en ellers dypt alvorlig tolkning. Dette er ikke til hinder for at skuespillerne spiller en sentral rolle i prisvinnerens oppsetning, og der er nettopp skuespillernes intense, avslørende og nyanserte nærbilder av stykkets rike persongalleri, som sammen med et innovativt og fascinerende regikonsept skaper en usedvanlig sterk og medrivende teateropplevelse.

    Årets pris for beste regi går til kunstneren som gjorde Ibsens John Gabriel Borkman til vår samtidige: Sebastian Hartmann."

Nominerte (3)
  • Sebastian Hartmann

    Sebastian Hartmann for John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen, Nationaltheatrets Hovedscene:

    "Sebastian Hartmann er utdannet ved teaterhøgskolen Hans Otto i Leipzig. I starten jobbet han som skuespiller for teater og fjernsyn, men utover 1990-tallet markerte han seg stadig mer som regissør.

    Hans oppsetning av Sarah Kanes Blasted for Schaubühne Lindenfels i Leipzig vakte stor oppsikt, og ble også svært omstridt. I 1999 hentet Frank Castorf ham som husregissør for Volksbühne i Berlin, og her satte han blant annet opp Christa Wolfs Der geteilte Himmel og Henrik Ibsens Gengangere som gjestet Ibsenfestivalen i 2000.

    Han er nå husregissør for Deutsches Schauspielhaus i Hamburg, men setter også opp forestillinger for andre europeiske scener. I Hamburg har han gjort seg bemerket med sin tolkning av Schillers Die Räuber og Biedermann und die Brandstifter av Max Frisch. Han gjester også årets Samtidsfestival med Publikumsbeschimpfung av Peter Handke som han satte opp i Hamburg i fjor."

  • Alexander Mørk-Eidem

    Alexander Mørk-Eidem for Terrorisme av brødrene Presnjakov, Nationaltheatrets Amfiscene:

    "Helt siden han i 1998 avsluttet regiutdanningen på Statens Teaterhøgskole, har Alexander Mørk-Eidem vært en av de mest profilerte og interessante unge norske regissører - og en av de mest brukte. Her hjemme har han satt opp på Rogaland Teater og på Trøndelag Teater, på Det Norske Teatret og på Nationaltheatret.

    Han har satt opp Shakespeare og Jon Fosse, Tennessee Williams og Tsjekhov, men også Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner. Han har også hatt store oppgaver på Det Kongelige Teater i København og på Stadsteatret i Stockholm som han nå er tilknyttet. Der gjorde han stor suksess i 2004 med Idioten, og i vår med Sommargästar etter Maxim Gorkij.

    Han fikk Heddaprisen for beste regi i 2000 for Ingenting om nattergalen av Tennessee Williams på Det Norske Teatret, i fjor ble han Heddanominert for Måken som han satte opp på Det Norske Teatret, og hans oppsetning av Mikhail Bulgakovs Flugten på Det Kongelige Teater ble i fjor kåret til Årets forestilling i Danmark."

  • Tyra Tønnessen

    Tyra Tønnessen for Skråninga av Carl Frode Tiller, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Nomade Produksjoner:

    "Tyra Tønnessen er utdannet instruktør fra Statens Teaterhøgskole i 2000. Hun er også cand. mag fra universitetene i Oslo, Trondheim og Tromsø med fagene litteratur, historie og drama, film, teater. Mens hun studerte i Tromsø begynte hun å jobbe på Hålogaland Teater, og før hun utdannet seg som instruktør hadde hun vært inspisient, sufflør, rekvisitør, scenetekniker, regiassistent og skuespiller - en rolle i Ronja Røverdatter.

    Hun har med andre ord en meget solid og allsidig scenisk bakgrunn. Etter teaterskolen hadde hun stor suksess på Trøndelag Teater med Mutter Courage, som ble Heddanominert. På Trøndelag Teater satte hun også opp Banrøv av Anita Haarberg. Hun har satt opp på Nationaltheatret - Schillers Maria Stuart - og på Det Norske Teatret, Andejakt av Aleksandr Vampilov. På Hålogaland Teater satte hun opp Strindbergs Dødsdansen, Heddanominert som årets forestilling i 2003. I 2003 og 2004 hadde hun - som første kvinne - ansvaret for det mest nasjonale av våre friluftsspill, Spelet om Heilag-Olav på Stiklestad."

Beste scenografi/kostyme/lysdesign

Beste scenografi/kostymedesign skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:

*konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner

*relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur)

*nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer.

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Christian Friedländer

    "Årets Heddapris går til en kunstner som viser hvordan en scenograf ikke bare kan underbygge, tydeliggjøre og uttrykke en regissørs intensjoner, men også tilføre dem et nytt og eget dramatisk liv. I denne oppsetningen har årets prisvinner strengt tatt bare benyttet seg av ett stort element. Men etter hvert som handlingen utvikler seg, forvandles dette elementet gradvis, i en suveren symbiose med tekstens dramatiske innhold til det i selve sluttbildet utvider seg til selve symbolet for hele dramaets budskap. Det er en fantastisk og frapperende scenografi som kommuniserer med tilskueren gjennom enkle, men ytterst effektive virkemidler.

    Vinner av årets Heddapris for beste scenografi er danske Christian Friedländer for scenografien til Kongsemnerne av Henrik Ibsen, en samproduksjon mellom nasjonalteatrene i Danmark, Sverige og Norge: Det Kongelige Teater i København, Dramaten i Stockholm og vårt eget Nationaltheatret."

Nominerte (3)
  • Christine Lohre

    Christine Lohre for scenografien til Aladdin og den magiske lampen, Oslo Nye Teaters Dukketeater:

    "Hun er utdannet scenograf fra Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har arbeidet som scenograf i både Sverige og Norge, og har blant annet hatt oppgaver for Det Norske Teatret, Den Nationale Scene i Bergen, Rogaland Teater, Riksteatret og Agder Teater.

    For Oslo Nye Teater har hun gjort scenografien til dukketeateroppsetningen Aladdin og den magiske lampen (2004) og til Livsmaskinen av Lene Therese Teigen, som hadde urpremiere på Oslo Nye Teater, Centralteatret våren 2005. Hun har arbeidet mye med ny norsk dramatikk og har mottatt Statens treårige arbeidsstipend."

  • Ingrid Tønder

    Ingrid Tønder for lysdesign til Frank og Skråninga, Det Norske Teatret:

    "Hun er født i 1972, og er utdannet lysdesigner ved Royal Academy of Dramatic Art i London. Hun har siden hatt oppdrag ved de fleste av landets store teaterscener. På Det Norske Teatret arbeider hun for tiden med Det folk vil ha. Revy med dansband og diktator, av og med Are Kalvø.

    Høsten 2001 hadde hun lysdesign på Trøndelag Teaters Mutter Courage, også den Heddanominert, og våren 2002 hadde hun ansvar for så vel lys som scenografi og kostyme på Banrøv. Hun har også hatt ansvaret for lysdesign på oppsetninger som West Side Story på Riksteatret, Byggmester Solness, et samarbeid mellom Riksteatret og Nationaltheatret, og Maria Stuart på Nationaltheatret."

  • Christian Friedländer

    Christian Friedländer for scenografi til Kongsemnerne (samproduksjon mellom de nordiske nasjonalteatrene):

    "Christian Friedländer, født 1967, er utdannet ved Danmarks Designskole. Han er en anerkjent og meget benyttet scenograf i Danmark, og har hatt det visuelle ansvaret for oppsetninger på en rekke teatre: Jeff Koons på Betty Nansen (2001), Blasted på Café Teatret (2001), Lucia di Lammermoor på Folkoperan (2002), Othello på Østre Gasværk i 2000, for bare å nevne noen.

    På Det Kongelige Teater har han signert scenografien til blant andre Nero (1998), Hr. Bengts hustru (2000), Urene hænder (2001), Vinden i Piletrærene (2002), Onkel Vanja (2002) og operaen Under himlen. Han hadde scenografien til Flugt som ble kåret til årets forestilling i 2004, og samarbeidet med regissør Alexander Mørk-Eidem både om Flugt og Kongsemnerne."

Særlig faglig innsats

I denne kategorien offentliggjør juryen ingen nominasjoner.

Kriteriene er åpne.

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Rogaland Teater

    "Heddajuryens medlemmer er på konstant jakt etter fremragende skuespillerprestasjoner, innovative og overbevisende regigrep, helstøpte oppsetninger, visuelt skapende scenografer, lysdesignere og kostymetegnere, og lysende unge talenter.

    Men juryen er også meget klar over at teatret kanskje er den mest kollektive av alle kunstarter, og at kunsten vi gleder oss over på scenen, bare er mulig fordi alle de som ikke kommer fram i rampelyset, er utrettelig til stede: De bygger scenografien, de står for scene- og kostymeskift, for lys og for lyd. De holder orden i regnskapene, de sørger for informasjon og markedsføring. Noen av dem får vi publikummere heldigvis møte, og vi gleder oss over den elskverdige hjelpsomheten i billettluken, smilet til programselgeren, den raske og dyktige servicen i baren i pausen.

    For alle på teatret bidrar, på hver sin måte, til å gjøre teaterbesøket til en totalopplevelse.

    Generelt er dette en krevende oppgave. Men på ett teater har hele staben i sesongen 2004/2005 ikke bare én, men to ganger strukket seg lenger enn langt for å skape to helt forskjellige, men på hver sin måte enestående forestillinger: Den ene var en åttetimersmaraton, den andre snudde bokstavelig talt sitt teater på hodet.

    Årets Hedda for særlig faglig innsats går selvfølgelig til hele staben på Rogaland Teater!"

Særlig fremragende sceneprestasjon

Prisen for særlig fremragende sceneprestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

*håndverksmessige kvaliteter

*artistiske kvaliteter

*uforutsigbarhet

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Nina Ellen Ødegård

    "I år går prisen til en skuespiller som, tross sin relativt unge alder, allerede har latt seg utfordre av flere store oppgaver. Prisvinneren fremstår dermed som av de mest markante kunstnerne på sitt teater. Vi har her å gjøre med en allsidig skuespiller som med samme engasjement gir liv til hovedroller og til mindre sentrale skikkelser, til det klassiske repertoarets mer konvensjonelle rollefigurer og til det moderne teatrets ofte gåtefulle personer.

    Igjen, til tross for sin relativt unge alder, har årets vinner rukket å bli en allsidig karakterskuespiller som både i sitt håndverk og i sin kunst fremviser et scenisk engasjement det slår gnister av. Vinneren har en stil, et enormt scenetemperament og en enestående evne til å trekke med seg sine medspillere. Alt dette  kommer til uttrykk i den rolletolkningen som hedres i kveld: En kraftprestasjon, absolutt, men også et mer generelt kjennetegn på en skuespiller med bunnsolide kvaliteter.

    Årets pris for Særlig fremragende sceneprestasjon går til kunstneren som ga liv til Josie i Måne for livets stebarn: Nina Ellen Ødegård på Rogaland Teater."

Nominerte (3)
  • Kristian Fr. Figenschow jr

    Kristian Fr. Figenschow for rollen som Puntila i Nessekongen Puntila, Hålogaland Teater:

    "Kristian Fr. Figenschow er født i 1962. Han har ingen formell teaterutdannelse, og karakteriserer seg som autodidakt. Men før han i 1989 kom til Hålogaland Teater var han meget aktiv i Tromsøs revymiljø, og hadde også medvirket i den norske spillefilmen Piratene. Det er blitt flere filmer, Kristian Fr. Figenschow har spilt både i Landstrykere og i Insomnia, og han har vært med i NRK-serien Offshore.

    På Hålogaland Teater høstet han stor suksess i Arthur Arntzens Den fordømte nordlendingen, men han har også tolket en rekke store klassiske mannsroller: Hjalmar Ekdal i Vildanden, Versjinin i Tre søstre og Borkin i Ivanov. På Nordland Teater har han vært Holbergs Jeppe, og sammen med Ketil Høegh gjorde han stor suksess med den nordnorske versjonen av Stein i lomma."

  • Ingrid Bergstrøm

    Ingrid Bergstrøm for rollen som An-Magritt i Johan Falkbergets An-Magritt på Hovedscenen, Trøndelag Teater:

    "Ingrid Bergstrøm er født i 1974, og hun startet sin teaterutdannelse med å gå ett år på Revyskolen til Solbakken folkehøgskole. Deretter tok hun et treårig Accredited Musical Theatre Course ved den anerkjente britiske Guildford School of Acting. I 1997 vendte hun tilbake til Norge, og freelancet ved Haugesund Teater, Hedmark Teater, Riksteatret og Den Nationale Scene. På Hedmark Teater gjorde hun seg spesielt bemerket i rollen som Agnes i Agnes - et barn av Gud av John Pielmeier, og i denne perioden tolket hun en rekke klassiske kvinneskikkelser på Den Nationale Scene, Cordelia i King Lear, Cecily i Hvem er Ernest av Oscar Wilde og Eleonora i Strindbergs Påske. I 2001 kom hun til Trøndelag Teater der hun nå er fast ansatt. Her har hun blant annet medvirket i Jesper Halles 24 mislykte nordmenn, i Shakespeares En Medtsåmmårnattsdrøm spilte hun Hermia, og Gunhild i fjorårets Heddavinner, Purpur og gull."

  • Nina Ellen Ødegård

    Nina Ellen Ødegård for rollen som Josie i Måne for livets stebarn av Eugene O'Neill på Intimscenen, Rogaland Teater:

    "Nina Ellen Ødegård er født i 1979, og hadde allerede en lang karriere bak seg i Barneteatret på Rogaland Teater da hun kom inn på Statens Teaterhøgskole.

    Hun begynte på Rogaland Teater da hun var ferdig med skolen, høsten 2002. Hennes første oppgave på teatret var rollen som Chris i Seinsommardansen. I 2003 spilte hun i Rice/Lloyd Webbers Evita og i A Clockwork Orange av Anthony Burgess. Våren 2004 var hun først Jenny i den populære Stavangerkomedien Gudlabarnet te na mor, og så søsteren i uroppførelsen av Jon Fosses Dei døde hundane.

    Høsten 2004 gjorde hun sterkt inntrykk med sin tolkning av Josie i Måne for livets stebarn av Eugene O'Neill, rollen hun også er nominert for.

    Etter Josie har hun vært Nicholas søster Kate i Nicholas Nickleby, mens hun våren 2005 spilte Margarita i Mesteren og Margarita. Nina Ellen Ødegård har dessuten medvirket i to filmer, Play av John Sullivan, og Alt for Egil i regi av Tore Rygh."

Ærespris

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Espen Skjønberg

    "Heddas Ærespris skal ikke bli en årviss foreteelse, men bare deles ut når juryen rett og slett ikke kan la være. Det sa juryen første gangen prisen ble delt ut - til Wenche Foss i 2002. Men året etter kunne juryen heller ikke la være - og Æresprisen gikk til Jon Fosse. Men i fjor holdt juryen ord: Det ble ikke utdelt noen ærespris.

    Vi tar igjen i år. Med ikke bare en pris, men to. Til to enestående personligheter som begge har lang fartstid i norsk teater, og er blitt legendariske i levende live. I over 50 år har de gledet nordmenn – på scenen, naturligvis, men også på filmlerretet og TV-skjermen. I år gjør de det igjen, og publikums varme og kjærlighet strømmer mot de to: Helt siden premieren har det omtrent ikke vært en billett å oppdrive til deres – foreløpig – siste bragd.

    Heddas Ærespris går til Espen Skjønberg og Toralv Maurstad."

  • Toralv Maurstad

    "Heddas Ærespris skal ikke bli en årviss foreteelse, men bare deles ut når juryen rett og slett ikke kan la være. Det sa juryen første gangen prisen ble delt ut - til Wenche Foss i 2002. Men året etter kunne juryen heller ikke la være - og Æresprisen gikk til Jon Fosse. Men i fjor holdt juryen ord: Det ble ikke utdelt noen ærespris.

    Vi tar igjen i år. Med ikke bare en pris, men to. Til to enestående personligheter som begge har lang fartstid i norsk teater, og er blitt legendariske i levende live. I over 50 år har de gledet nordmenn – på scenen, naturligvis, men også på filmlerretet og TV-skjermen. I år gjør de det igjen, og publikums varme og kjærlighet strømmer mot de to: Helt siden premieren har det omtrent ikke vært en billett å oppdrive til deres – foreløpig – siste bragd.

    Heddas Ærespris går til Espen Skjønberg og Toralv Maurstad."

Årets barne- og ungdomsforestilling

Prisen ble ikke utdelt i 2005 da juryens avgjørelse var at det dette året manglet gode nok produksjoner.

Årets debutant

Juryen offentliggjør ingen nominasjoner.

Kriteriene er åpne.

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Ingrid Bolsø Berdal

    "Heddastipendet, eller prisen til Årets debutant, ble innstiftet for to år siden, og begge gangene den er blitt delt ut, har den gått til 'debutanter' som riktignok er skuespillere, men som fikk stipendet fordi de hadde markert seg på helt andre områder av teaterarbeidet. Den første - Bjørnar Teigen - som dramatiker, den andre - Lasse Kolsrud - for sin dramatisering og regi av Bikubesong.

    I år går Heddastipendet for første gang til en skuespiller fordi vedkommende er skuespiller. Stipendmottakeren er ung, bare 25 år, men har i løpet av ett år rukket å gjøre seg bemerket i teaterverdenen for sitt register, sin spilleglede og sin energi. En skuespiller som ikke nøyer seg med de første de beste løsningene, men stadig oppsøker utfordringene. Mottaker av Heddastipendet 2005 er Ingrid Bolsø Berdal fra det Norske Teatret. I forgårs hadde hun premiere, hun spilte den unge kvinnen Dokka i Svart mjølk, og fra før av har hun vært tjenestejente i Den kaukasiske kritringen, Trille Troll i Trollprinsen, Frid i Frank og Sasja i Ivanov.

    Mottaker av Heddastipendet 2005 er Ingrid Bolsø Berdal fra Det Norske Teatret."

Årets forestilling

Årets forestilling skal skille seg fra andre forestillinger gjennom

*aktualitet

*format

*kontekst/begivenhet.

Heddaprisene 2005 ble delt ut søndag 4. september på Nationaltheatret.

Iren Reppen og Henrik Mestad var konferansierer. Prisutdelere var Ingolf Håkon Teigene, Snøhetta-direktør Ole Gustavsen, Tor Erling Staff, Åsne Seierstad, Thorvald Stoltenberg, Espen Skjønberg, Toralv Maurstad og kronpris Haakon.

Juryen besto av Kristin Bredal, IdaLou Larsen, Tom Remlov, Kristian Seltun og Anne Cath Sommerfeldt.

Vinnere
  • Peer Gynt

    "Årets forestilling er faktisk noe enestående i vår hjemlige teatervirkelighet anno 2005. Ikke på grunn av teksten: Den er kjent og kjær. Og selv om vi fremdeles er forholdsvis tradisjonsbundne i vår lille del av verden, har vi også flere ganger tidligere opplevd høyst ulike, ofte overraskende, tolkninger av den. Likevel representerer denne tolkningen noe nytt i norsk teater.

    Det var det ikke tvil om hos de norske kritikerne, en samstemt anmelderkorps tok fram superlativene: 'en stor forestilling', 'en visuell teateropplevelse vi sent vil glemme', 'flott, billedsterkt moderne totalteater', 'befriende annerledes'. Til og med svenske aviser dro til Oslo, og skrev begeistret hjem om 'et utsökt vackert... drömartat sorgespel'. Så ulike sider ved oppsetningen fremheves at det ikke kan herske tvil om at den var både rik og mangefasettert.

    Heddaprisen for årets forestilling går til Peer Gynt i regi av Robert Wilson, frukten av et ytterst vellykket samarbeid mellom Det Norske Teatret og Den Nationale Scene."

Nominerte (3)
  • Forbrytelse og straff

    Forbrytelse og straff på Hålogaland Teater:

    "Hålogaland Teater imponerer med en intens versjon av Forbrytelse og straff. Og mest av alt imponerer hovedrolleinnehaver Pål Sverre Hagen."

    Hege I. Hanssen, Nordlys.

    "...glimrende teater og til tider gnistrende skuespill. Og ikke minst klarer man å formidle en intens spennende historie, som er like interessant enten man har lest boka eller ikke."

    Dag Bergheim, Nettmagasinet Tromsø By

  • Mesteren og Margarita

    Mesteren og Margarita på Rogaland Teater:

    "Mesteren og Margarita er blitt en burlesk, grotesk og fengende teaterlek på Rogaland Teater (...) Først og fremst (...) en leken og særegen fortelling".

    Elisabeth Rygg, Aftenposten

    "En fandenivoldsk teaterlek: Mesteren og Margarita er gnistrende i sin visualitet og meget velspilt."

    Hjørdis Smedvig, Stavanger Aftenblad

  • Peer Gynt

    Peer Gyntpå Det Norske Teatret og Den Nationale Scene:

    "... en visuell teateropplevelse vi sent vil glemme. (...) Villskapen og galskapen i Peer Gynt er tatt på alvor - i et uhyre presist samspill mellom tale, musikk, kroppsbevegelser og lyd eller lys." 

    Jørgen Alnæs, Dagsavisen

    "I DNS-formatet, hvor de visuelle elementene ikke får stråle slik som på DNT, blir det tydeligere hva Wilson har å tilføre teatret. Først og sist er han billedskaper og arkitekt. Det han byr oss, med stor 'malerisk' dyktighet, er bevegelige bilder til et skuespill vi i større eller mindre grad er fortrolige med."

    Jan Landro, Bergens Tidende

Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler