Hva spilles på norske scener?

Nyheter fra bloggen

Fra redaksjonen

SKUESPILLER SOPHIE REIMERS
24. jul 2017

"I de første tiårene av 1900-tallet var Sophie Reimers Nationaltheatrets ubestridte Grand Old Lady. Hun høstet stor anerkjennelse for sine opptredener i både store tragedier og underholdende komedier. På en verdig måte videreførte hun arven fra Christiania Theater. [...]  I over 50 år opptrådte Sophie Reimers i et stort og omfattende repertoar. I de store tragedier viste hun stor forståelse for bakgrunnen og tidsbildet i en rekke av Henrik Ibsens og Bjørnstjerne Bjørnsons tragiske kvinneskikkelser"

Dette skrev Thoralf Berg i sin biografi om den norske skuespilleren Sophie Reimers. Les mer om henne her.

Les mer

Fra arkivet

Fruen fra havet

Dokumentasjonsvideo av Odd Johan Fritzøes 28 produksjoner

Fruen fra havet (1996) var en danseproduksjon av HeXakin. Fruen fra havet var basert på Henrik Ibsens  skuespill med samme tittel. Produksjonen hadde premiere på Black Box Teater.

Lise Ferner koreograferte.

Anna N. Hegdahl tolket rollen som Ellida Wangel.

Musikk av Sidsel Endresen og Jøran Rudi.

Les mer

Fra arkivet

Marte Huke

Portrettfotografi av Marte Huke

Marte Huke (f. 1974) er en norsk forfatter. Marte Huke arbeider også utenfor bokformatet, i samarbeid med kunstnere i andre sjangere, bl.a med tekst og lyd.

Les mer

Fra arkivet

Tone Avenstroup

Videoklipp fra produksjonen "besøk i en fremmed kropp" (2005)

Tone Avenstroup er Tone Avenstroups enkeltpersonsforetak.

"Når en person blir et firma - man er da ikke lik det man produserer, sitt eget produkt, person = produkt? Hva når personen skifter navn, kjønn - blir det da etikettsvindel? Tidligere kunne man være "frilanser" og være stolt av det, at man ikke var ansatt noe sted, men var sin egen herre - tenk "lanse" som i "balanse" og det å være fri til å bestemme over forholdet mellom arbeid og fritid, ha en selvbestemt produksjon. Lyder det gammeldags? Situasjonistenes tid er fortid, Guy Debords tanker om hverdagslivets revolusjon er medialt oppspist - men har de ført til noen forandringer? I Tyskland følgende situasjon: Begrepet "freischaffend" har i løpet av siste tjue år blitt til "Ich-AG" (jeg-firma, et aksjeselskap). Enhver er sin egen lykkes smed. Merker vi ikke verdiforskyvningen? Frilans i engelsk betydning, så gammelt at det var før innføring av almen verneplikt, en leiesoldat - en ridder, en Don Quijote. En selvstendig næringsdrivende, en som sysler, fremstiller og forvalter sin egen produksjon - man kan velge hvem man selger sine varer til, men man er ikke en vare. Kunstnere er mennesker og motsatt, ikke et foretak. Registrert som produkt, hvor blir det da av skaperkraften?" (Tone Avenstroup)

Les mer

Om oss

Sceneweb er en scenekunstdatabase med oversikt over noe av det som spilles på norske scener i dag og et historisk arkiv. Med tiden ønsker vi å gi fullstendig oversikt over bransjen, både institusjoner og frie grupper. Formålet med Sceneweb er å dokumentere og formidle norsk kulturarv fra både fortid og nåtid, og med det øke kunnskapen om norsk scenekunst.

Les mer om Sceneweb og finn søketips her

Følg oss på Facebook

Nyhetsbrev